() () () () () () ()

Beurshalte Nieuws Beursnieuws en de laatste beursupdates over aandelen, aandelenmarkten, AEX, grondstoffen, vastgoed en meer.

Alibaba wil de concurrentie met Amazon aan

0 Comments
1609
10 mrt 2017

Bij de presentatie van de laatste kwartaalcijfers wist Alibaba de aanwezigen te melden dat Alicloud, cloud services, 115% gegroeid was ten opzichte van 2015. De omzet bedroeg een magere $ 254 miljoen, amper 3% van de totale kwartaalomzet van het Chinese bedrijf, dat $ 7,7 miljard bedroeg. Desondanks roept de onstuimige groei herinneringen op aan de start van Amazon Webservices (AWS). Die werd in 2006 gelanceerd en was binnen 10 jaar de belangrijkste toeleverancier aan het operationele resultaat van Amazon. AWS is met $ 11 miljard de grootste speler in the Cloud.

De cijfers maken duidelijk, dat China in the Cloud nog ver achterloopt bij de VS. Voor 2017 verwacht onderzoeksbureau Gartner dat de Chinezen  iets meer dan $ 14 miljard aan public cloud services zullen uitgeven. In de VS zal dat het tienvoudige zijn in 2017. Ondanks de achterstand lijkt Alibaba het zelfde potentieel in the Cloud te hebben als AWS. In the Cloud draait alles om schaal en technologie. Hoe groter je bent als bedrijf, des te gemakkelijker het is om je kleinere concurrent van het veld te duwen door een eindeloze reeks van prijsverlagingen. Zo hebben AWS en Microsoft het gedaan en zo doet Alibaba het nu ook, ook al lijdt dat tot verliezen.

Bij Alibaba nemen ze dat op de koop toe, omdat de markt steeds groter en aantrekkelijker wordt. In den beginne was the Cloud niet meer dan opslag van data, nu begint het steeds meer op een management informatie systeem te lijken. Die ontwikkeling is te danken aan de interdependentie van Big Data en cloud computing. Er komen steeds meer data vrij. Niet alleen het kantoor levert data, maar ook bijvoorbeeld the Internet of Things of sensoren die overal en nergens geplaatst zijn. Al die data moeten ergens opgeslagen worden en dan is the Cloud de aangewezen plaats. De werkelijke waarde schuilt natuurlijk niet in de opslag, maar juist in de data-analyse.

De vraag naar specifieke analyses in combinatie met voorschriften heeft the Cloud en het werken in de the Cloud veranderd. The Cloud is niet langer een wereldwijde bewaarplaats van data. Er komen in steeds meer landen lokale centra. Steeds meer landen vinden het een onprettige idee, dat ‘hun data’ buiten de landsgrenzen opgeslagen worden. Ze zien er daarom op toe, dat kritische informatie binnen de landsgrenzen opgeslagen worden. Los daarvan beseffen aanbieders steeds beter dat de wereld wel mag globaliseren, maar dat  een one size fits all aanpak geen juiste benadering is. Standaardisatie van het aanbod is niet langer de norm, maar kennis van de lokale omstandigheden.

China is in dat opzicht voor spelers als Alibaba een groot en nog nagenoeg onontgonnen werkgebied. Er zijn tientallen miljoen middelgrote en kleinere bedrijven die dankzij de combinatie van Cloudcomputing en Big Data op hun wenken bediend kunnen worden, bijvoorbeeld op het gebied van marketing of met de inzet van financiële data voor het verkrijgen van leningen. Aanbieders van cloud services zullen ook profiteren van de transformatie van de Chinese economie van industrieel naar diensten georiënteerd. Data-analyse kan bedrijven helpen die omslag te doorstaan en ervan te profiteren, zo is de verwachting.

Maar niet alleen het Chinese MKB is een groot jachtgebied voor de aanbieders van Cloud Services, ook de particuliere consument is dat. Er groeit in China een digitale generatie op die geen PC bezit of gebruik maakt van een USB stick om gegevens op te slaan. Die digitale gegevens moeten wel ergens naar toe en opgeslagen worden. Dan kan the Cloud uitkomst bieden. Al die consumentendata zijn een onuitputtelijke bron om bijvoorbeeld zeer gerichte marketingcampagnes te ontwikkelen. Digitale bedrijven, zoals Alibaba, willen die digitale generatie graag op hun digitale platforms krijgen en houden. Cloud services kunnen daarbij behulpzaam zijn.

Hoewel de Chinese markt voor Alibaba enorme mogelijkheden biedt, kijkt het bedrijf nu al verder. Het lonkt nu al naar de VS en Europa. Alibaba wil niet alleen lokaal in China heel sterk zijn, maar wereldwijd. De ambitie is om te gaan behoren bij de drie A’s: Alibaba, AWS en Azure ( Microsoft). Alibaba is the new kid on the block, maar de twee andere A’s zijn gewaarschuwd!

Word nu lid. Het is gratis.

Aanmelden>

Disclaimer: Bovenstaand artikel is geen professioneel beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het artikel is louter de persoonlijke mening van de auteur.

0.0
Laatst gewijzigd op: -/-
Related Articles: Amazon laat de markten beven Microsoft en Amazon bepalen de economie van vandaag en morgen Amazon maakt korte metten met Amerikaanse retailers Vijf aandelen die sneller groeien dan Amazon Amazon.com moet wel een buitenbeentje blijven Amazon belooft zijn aandeelhouders niets
Alibaba amazon