Het brouwersconcern Heineken is het jaar 2014 ondanks alle problemen goed te boven gekomen. De omzet steeg organisch met 3% tot een bedrag van € 19,257 miljard en de winst steeg organisch met 14% naar een bedrag van € 1,758 miljard. Dat was beter dan de winst van € 1,74 miljard. De winst per aandeel steeg met 11% tot een waarde van € 3,05
Heineken heeft de goede cijfers over 2014 vooral te danken aan zijn mars door de Opkomende Markten. In China groeide de volumes met meer dan 23% en in Brazilië met meer dan 35%. Die sterke groei is nodig om de vertraging in de Europese thuismarkt te compenseren. In West Europa groeide de omzet met een magere 2,2% en de volumes met 2,3%.
De snelle opmars in de diverse delen van de wereld is mede te danken aan gerichte acquisities in de betreffende regio’s. In 2012 kocht het bedrijf Asia Pacific Breweries en in 2010 het Mexicaanse Femsa. In dat land zag Heineken de volumes met 26% toenemen.
Heineken verraste zijn beleggers met de mededeling dat het dividend voor 2014 € 1,10 zal bedragen. De dividenduitkering stijgt van 30%-35% van het resultaat naar 30% - 40% van het resultaat. Dat is een forse verbetering vergeleken met de uitkering van € 0,89 over 2013. De markt had wel op een verbetering gerekend, maar was bij € 0,96 blijven steken.
Heineken is voorzichtig optimistisch over 2015. Omzet en winst zullen verder stijgen. De volumegroei zal echter geringer zijn dan in 2014. Die zal waarschijnlijk uitkomen tussen 0% - 1,9%. De volumegroei over 2014 bedroeg immers 2%. Door de deflatoire tendensen in veel landen zal ook de mogelijkheid om prijzen te verhogen minimaal zijn. Of een beperkte winststijging en een verbetering van het dividendrendement een koers-winstverhouding van ongeveer 20X rechtvaardigt, is nog maar de vraag. Beleggers reageerden echter in eerste instantie positief en de koers ging met bijna 3% omhoog.
Cor Wijtvliet