() () () () () () ()

Beurshalte Nieuws Beursnieuws en de laatste beursupdates over aandelen, aandelenmarkten, AEX, grondstoffen, vastgoed en meer.

Beleggen in commodities? Palladium?

0 Comments
286
26 jun 2017

Tesla heeft al een iconische naam en iedereen heeft de mond vol van de onstuitbare opmars van de elektrische auto. Wie verder kijkt, ziet dat de klassieke ontbrandingsmotor in de praktijk nog steeds de meeste kopers trekt. Dat is onder meer af te lezen aan de populairste commodity tot dusverre in 2017 en dat is palladium. Dit zilverachtige metaal wordt gebruikt in de katalysator van de benzinemotor. Het wordt vooral gedolven in landen als Zuid Afrika en Rusland.

De grote belangstelling van beleggers voor dit metaal heeft alles te maken met de verwachte verschuivingen op de automarkt. De dieselmotor zal overal ter wereld terrein verliezen ten gunste van de benzineauto. Die verwachte verschuiving is het gevolg van het dieselschandaal, dat zijn oorsprong vond bij Volkswagen, maar dat zich verspreid heeft over de gehele Europese auto-industrie. De veel te hoge uitstoot van de dieselmotor heeft flink aan zijn populariteit geknaagd en zelfs in Europa, toch wel de bakermat van de dieselmotor, is een verschuiving te zien ten faveure van de benzinemotor. Het aandeel van de diesel op de Europese markt is de eerste vijf maanden van dit jaar gedaald van 50% naar 45%.

De verwachtingen bij beleggers zijn hoog. Dat blijkt wel uit de cijfers. Sinds het begin van dit jaar zijn de net-long posities in palladium met meer dan 23.000 contracten gegroeid. Net-long is het verschil tussen long posities en short posities. Die 23,000 contracten netto vertegenwoordigen een equivalent van 2,4 miljoen ounces. Al deze beleggersactiviteiten hebben als gevolg, dat de prijs voor palladium in 2017 al met bijna 30% is gestegen. In juni van dit jaar werd een niveau aangetikt van $ 914,7 per ounce. Dat is het hoogste niveau in deze nog jonge eeuw. Als gevolg van deze sterke stijging komt de prijs van palladium in de buurt van het metaal platina, dat in de katalysator van de diesel verdwijnt. Onder ‘normale’ omstandigheden is er een duidelijke correlatie tussen het prijsverloop van beide metalen.

De afwijking van het normale patroon is toe te schrijven aan meerdere factoren. De eerste is de gehoopte verschuiving van diesel naar benzine. Speculatieve beleggers zetten hier massaal op in. De markt voor palladium is een kleine markt en de onverwachte toestroom van veel nieuw geld heeft vrijwel onmiddellijk gevolgen voor de prijs. Een tweede factor van belang voor de prijsvorming is die van krapte op de markt. Er zijn al enkele jaren productie-problemen, waardoor voorraden flink afgenomen lijken. Lijken, omdat het moeilijk is om een juist beeld van die voorraden te krijgen. Voor Rusland is de voorraad palladium min of meer een staatsgeheim. Als we naar de futuresmarkt kijken, dan is daar sprake van backwardation. Dat wil zeggen dat de huidige prijs voor een contract hoger ligt dan die voor een contract dat over enkele maanden afloopt. Dat kan er op duiden dat er op dit moment een grotere vraag is. 

Toch moeten beleggers niet blind in deze markt springen, zo waarschuwen insiders. Zij denken dat er nu eerder sprake is van een short squeeze - beleggers moeten hun short posities afdekken – dan van een grotere vraag. Ze wijzen ook nog op de teruglopende vraag naar auto’s op de twee belangrijkste markten voor benzineauto’s, China en de Verenigde Staten. Het is in hun ogen dubieus of Europa deze teruggang kan compenseren.

Word nu lid. Het is gratis.

Aanmelden>

Disclaimer: Bovenstaand artikel is geen professioneel beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het artikel is louter de persoonlijke mening van de auteur.

0.0
Laatst gewijzigd op: -/-
Related Articles: Er bestaan geen beleggende Einsteins Rendeert beleggen straks nog wel? Defensief beleggen blijft voorlopig troef Beleggen in China? Wees voorzichtig Monetaire verruiming en beleggen in Value gaan moeilijk samen Goldman Sachs zegt nee tegen beleggen in soft commodities. Verstandig?
Palladium