() () () () () () ()

Beurshalte Nieuws Beursnieuws en de laatste beursupdates over aandelen, aandelenmarkten, AEX, grondstoffen, vastgoed en meer.

Facebook: winner takes all

0 Comments
1425
03 feb 2016

Afgelopen jaar was weer een heel mooi jaar voor digitaal adverteren. Volgens Magna Global groeide de markt met maar liefst 15% naar een waarde van $ 137 miljard, China niet meegerekend. Een tweede blik leert, dat het beeld iets minder gunstig uitpakt dan op het eerste gezicht lijkt. De groei komt slechts op naam van twee bedrijven en wel Facebook en Google.

Bij gelegenheid van de cijfers over het 4de kwartaal 2015 liet Facebook nog eens zien, wat voor een geweldige sprong voorwaarts het bedrijf in luttele jaren heeft gemaakt. Dan doelen we op de overgang van het digitaal adverteren naar het mobile device. Die transitie startte in 2012 en al in het 3de kwartaal van 2015 kwam maar liefst 78% van de omzet uit mobile advertising. En de vaart blijft er goed in zitten. Dat blijkt wel uit de cijfers over het 4de kwartaal. Die lieten een groei zien van 30% en dat was vooral te danken aan adverteerders die zich eerder behoedzaam opstelden.

Volgens Zuckenberg plukt Facebook nu de zoete vruchten van het jarenlang zorgvuldig opbouwen van een leger van volgers. De Facebook app is nu op meer dan 1,4 miljard mobile devices gedownload. Dat gegeven was de ultieme drijfveer voor ‘de adverteerder’ om een steeds groter deel van zijn budget over te brengen naar mobile. Maar niet alleen de Facebook app is een advertising platform van jewelste, ook Instagram lijkt grandioze mogelijkheden te bezitten. Deze app is al meer dan 400 miljoen keer gedownload. 

Ondanks de oogverblindende groeicijfers blijft er nog een en ander te wensen over. Instagram trekt weliswaar veel advertentie-inkomsten, maar dat gaat ten koste van Facebook. Adverteerders hebben nog maar een budget voor twee platforms. Bij Facebook zien ze uiteraard toch nog liever, dat adverteerders voor elk platform een apart budget reserveren. Het is dus een beetje ‘behelpen’, hoewel concurrenten als Yahoo, Yelp, Twitter en linkedin het nakijken hebben. Alleen Google trekt zich vooralsnog weinig aan van de onstuimige groei bij Facebook.

Na Instagram is het waarschijnlijk de beurt aan WhatsApp om het proces van commercialisering door te maken. Deze app heeft meer dan 1 miljard gebruikers. Dat is een respectabel aantal, maar belangrijker nog, steeds meer bedrijven en publieke figuren maken er gebruik van om in contact te treden met een groot publiek. De ervaring wijst uit, dat dit een noodzakelijke voorwaarde is om een platform interessant te maken voor adverteerders. Dat is nog de makke van Messenger. Die dienst heeft weliswaar 800 miljoen gebruikers, maar nog geen prominente gebruikers of bedrijven. Het is dus nog even wachten voordat ook Messenger een advertising platform van formaat wordt. Beleggers malen er voorlopig niet om. Ze hebben de boodschap van Mark Zuckenberg goed begrepen. Als het om digitaal adverteren gaat, dan wordt die markt voorlopig gedeeld door twee partijen en wel door Google en Facebook. Beleggers toonden hun tevredenheid door de koers fors hoger te zetten!

Disclaimer: Bovenstaand artikel is geen professioneel beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het artikel is louter de persoonlijke mening van de auteur. 

0.0
Laatst gewijzigd op: -/-
Facebook