() () () () () () ()

Beurshalte Nieuws Beursnieuws en de laatste beursupdates over aandelen, aandelenmarkten, AEX, grondstoffen, vastgoed en meer.

Vliegtuigmaatschappijen varen wel bij neveninkomsten

0 Comments
77
22 sep 2017

Het is het grote chagrijn van steeds meer passagiers. Vliegtuigmaatschappijen brengen steeds vaker en steeds meer in rekening voor extra service die in vroeger dagen gratis was. Het gaat om betaling voor bagage, voor hotelboekingen of voor een maaltijd. Voor de reiziger zoals gezegd extra chagrijn, voor de vliegtuigmaatschappijen een steeds belangrijkere bron van inkomsten. Afgelopen jaar bedroegen deze neveninkomsten wereldwijd maar liefst $ 67,4 miljard. Dat is ruim 9% van de totale inkomsten tegen nog slechts 4,8% in 2010.

Deze trend komt niet uit de lucht vallen. Het is een ontwikkeling die op gang is gekomen toen de luchtvaarttarieven steeds meer onder druk kwamen. Logischerwijs gingen maatschappijen op zoek naar nieuwe bronnen van inkomsten om het verlies van de lagere ticketprijs te compenseren. Extraatjes kunnen elke vorm aannemen. Zoals het reserveren van een extra stoel tot het huren van een auto voor de passagier of het verlenen van toegang tot de lounges. Het mooie van deze extra inkomsten is ook nog dat ze gepaard gaan met hoge marges in vergelijking met die van het oorspronkelijke product, het ticket.

De zoektocht naar steeds meer neveninkomsten heeft als gevolg dat de gevestigde orde in vliegtuigland steeds meer gaat lijken op prijsvechters als Ryanair of Easyjet. Zo laat British Airways passagiers op de korte vluchten betalen voor een maaltijd. Andere maatschappijen bieden passagiers een basisticket aan voor de stoel. Als de reiziger meer wenst, dan moet hij/zij hiervoor betalen. De trend is niet meer te stoppen, zelfs niet voor maatschappijen met gereputeerde namen als Etihad Airlines en Emirates Airlines. Ook zij zetten nu in op neveninkomsten om zo de moeilijke tijden te bestrijden. Frequent Flyers uit de economy class krijgen tegen betaling per keer toegang tot de lounges en premiumreizigers moeten nu betalen voor de chauffeur. Tot voor kort was die service inbegrepen in de prijs. Bij Etihad bestaat nu ook de mogelijkheid drie lege stoelen te reserveren naast die van jezelf. 

Zolang de druk op de ticketprijzen blijft bestaan, zal de zoektocht naar meer neveninkomsten alleen maar intensiever worden. Vliegtuigmaatschappijen gaan zich steeds meer afvragen welke mogelijkheden en diensten ze aanbieden, maar die ze nog niet verkopen. In de praktijk blijkt dat de doorsnee passagier bereid is om tot een bedrag van  $99 voor extra service te betalen.

Vanzelfsprekend zijn de prijsvechters verreweg het succesvolst in het genereren van neveninkomsten. In de VS halen sommige prijsvechters maar liefst 47% van hun totale inkomsten uit die extra bronnen. In Europa is Wizz Air koploper met bijna 40%, gevolgd door Ryanair met 27%. Toekomstige bronnen van neveninkomsten zijn waarschijnlijk het aanbieden van WIFI of exclusieve films of om reizigers de mogelijkheid te bieden om tijdens de vlucht een restaurant of een hotel te boeken. Maatschappijen raken er ook steeds meer van doordrongen dat veel reizigers een druk bestaan leiden. Het ligt daarom voor de hand deze reigers de mogelijkheid te bieden hun vliegtijd zo nuttig mogelijk door te brengen. Maatschappijen zullen zich op den duur steeds minder gaan richten op het verkopen van tickets, maar op het aantal dagen dat de reiziger van huis is en daar hun dienstverlening op gaan afstemmen. Tegen betaling. Dat moge duidelijk zijn.

Word nu lid. Het is gratis.

Aanmelden>

Disclaimer: Bovenstaand artikel is geen professioneel beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het artikel is louter de persoonlijke mening van de auteur.

0.0
Laatst gewijzigd op: -/-
Ryanair