() () () () () () ()

Beurshalte Nieuws Beursnieuws en de laatste beursupdates over aandelen, aandelenmarkten, AEX, grondstoffen, vastgoed en meer.

Is het gedaan met de Duitse automobielindustrie?

0 Comments
57
04 aug 2017

Het zijn mooie dagen voor Elon Musk. De introductie van de Tesla 3 is met poeha en wereldwijde aandacht verlopen. Meer dan 400.000 mensen hebben al een bestelling voor deze auto geplaatst. De grote vraag is of Musk in staat zal zijn de productie van de Tesla 3 zo kan verhogen om aan de grote vraag te voldoen. Dat is een luxe probleem vergeleken bij de problemen waarvoor de Duitse auto-industrie zich geplaatst ziet. De Duitsers maken uitstekende dieselauto’s, maar die lijken geen toekomst meer te hebben. Wacht hen hetzelfde lot als Nokia en Blackberry? Vallen ze ten prooi aan een Amerikaans bedrijf met een elegante en superieure technologie?

De paniek lijkt groot in Duitsland. Er is overleg op het hoogste niveau, tussen ceo’s en ministers om te bezien hoe ze de “dieselcrisis” kunnen beteugelen. Het is een drama dat de industrie over zichzelf heeft afgeroepen. Het is ook de vraag of overleg nog wel zinvol is. De diesel heeft zijn beste tijd gehad. Elon Musk is erin geslaagd met zijn Tesla 3 de Duitse auto-industrie van zijn iconische stralenkrans te beroven. Daar waar de gevestigde orde in de VS steeds gefaald heeft, is hij succesvol. De Tesla 3 is een heuse uitdager van de luxe Duitse auto.

De introductie van de Tesla kwam op een wel zeer gelegen moment. Het kon eigenlijk niet beter. Volkswagen zit nog steeds tot aan zijn nek in het dieselschandaal. Alle Duitse autoproducenten liggen onder vuur van de kartelautoriteiten. Ze zouden verregaande afspraken hebben gemaakt over bijvoorbeeld het gebruik van onderdelen. Overleg en onderling afspraken maken past binnen de Duitse traditie van samenwerking van alle betrokken partijen, zoals overheden, onderzoeksinstituten en toeleveranciers. Daarnaast is er ook nog een economische noodzaak voor het maken van afspraken. Een auto met een klassieke verbrandingsmotor is een complex product, waarvoor de hulp van talloze toeleveranciers onontbeerlijk is. Alles wat het proces eenvoudiger en dus goedkoper kan maken, is een godsgeschenk voor de industrie.

Wat dat betreft ligt Tesla mijlenver voor. Een elektrische auto is eenvoudiger te bouwen dan de conventionele tegenhanger. De Tesla 3 bevat 6000 à 7000 onderdelen. Een traditionele auto heeft er misschien wel 30.000. Voor Elon Musk hoeven daarom kartelafspraken niet. Zijn  assemblagelijnen zijn simpeler en schoner. Het belangrijkste onderdeel, de batterij, maakt Musk zelf in zijn batterijfabriek in Nevada. Als het aan Musk ligt, gaat de integratie binnenkort nog eens stapje verder. Hij zou graag zien dat eigenaren van een Tesla zonnepanelen op hun dak leggen om zo batterijen te kunnen opladen die in de auto gebruikt kunnen worden. Tesla en Musk volgen hier het voorbeeld van Apple, dat zelf zijn chips produceert en zijn eigen software schrijft.

Natuurlijk gaan de traditionele producenten niet gewillig op hun rug liggen. Ze vechten terug door zelf te investeren in elektrische prototypes. Maar de Duitsers hebben het tij tegen. De Tesla appelleert aan de smaak van de koper van de luxe Duitse auto. Die luxe Duitse diesel raakt steeds meer in het verdomhoekje. Veel Europese steden gaan eindelijk de strijd aan met vervuiling en uitstoot en overheden zien zich gedwongen om op te treden tegen bedrijven die een loopje nemen met de wettelijke voorschriften. In dit klimaat daalt de vraag naar diesels. De Duitse auto-industrie heeft zijn glans en zijn onaantastbaarheid verloren en ziet zich ook nog eens op zijn eigen terrein uitgedaagd. Dat is een heel nieuwe ervaring voor de Duitse ceo!

Word nu lid. Het is gratis.

Aanmelden>

Disclaimer: Bovenstaand artikel is geen professioneel beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het artikel is louter de persoonlijke mening van de auteur.

0.0
Laatst gewijzigd op: maandag 14 augustus 2017 14:39
Related Articles: Is het gedaan met de waardedaling van de yen? Zijn de zeven vette jaren voorbij voor de automobielindustrie?
mercedes Tesla BMW