Vandaag de dag gaan veranderingen in de wereld snel en dat is zeker het geval in Silicon Valley. In 2012 was de IPhone nog maar net aan zijn opmars begonnen. Dankzij die ongekende opmars was het voor jonge getalenteerde ondernemers mogelijk om bij een venture capitalist binnen te stappen, een mooie pitch te houden over de kwaliteiten van zijn mobile startup om vervolgens met een mooi bedrag aan investeringen naar buiten te wandelen.
De mooie tijden van toen zijn voorbij en komen voorlopig niet meer terug, zo lijkt het. De verkopen van de smartphone zitten wereldwijd aan de top en beginnen hier en daar zelfs te dalen. Er zijn aantrekkelijke alternatieven, zoals wearable gadgets of Artficial Intelligence, maar geen enkele alternatief heeft de must-have aantrekkelijkheid van de IPhone in 2012.
Dat betekent dat de mogelijkheden voor de jonge ambitieuze ondernemer minder vanzelfsprekend zijn. De voorbeelden spreken voor zich. Eerder dit jaar bood One Kings Lane, een online retailer die ooit $ 1 miljard waard was, zichzelf aan aan Bed Bath & Beyond voor $ 12 miljoen. One Kings Lane was bedoeld om bedrijven als Bed Bath & Beyond het leven zuur en onmogelijk te maken. Onderzoeker CB Insight heeft sinds 2015 80 voorbeelden genoteerd van startups die zich gedwongen zagen een lagere waardering te accepteren om funding los te kunnen maken.
Silicon Valley zit in een dip er is geen onderliggende groeipotentie. Startups hebben moeite om te groeien en om geld los te maken, terwijl er meer geld dan ooit voorhanden is. In 2012 had een groot Venture Capital fund pakweg $ 500 miljoen ter beschikking om te investeren. Vandaag de dag is dat naar $ 1 miljard verdubbeld. Alleen al in het eerste kwartaal kwam er bij venture capitalists $ 12 miljard binnen, het hoogste bedrag in 10 jaar.
Er is geld in overvloed, maar het aanbod van werkelijk interessante startups is beperkt. Van die schaarste profiteren vooral gearriveerde startups als Uber, Airbnb en Snapchat. Deze zogeheten Unicorns kunnen nagenoeg ongelimiteerd vermogen aantrekken Zo kan het gebeuren dat een bedrijf als Uber het meest waardevolle Amerikaanse automobielbedrijf is met een geschatte waarde van $ 69 miljard. Dat is meer dan die van GeneraL Motors en Fiat Chrysler samen. Ook in Silicon Valley geldt dat de ‘haves ‘ steeds meer naar zich toe weten trekken en dat gaat ten koste van de echte startup.
Is de buitensporige financiële aandacht voor unicons als Snapchat of Airbnb nog wel te begrijpen, dat wordt minder als het gaat om bedrijven als Theranos, Whole Food Market of Doordash. Deze en soortgelijke bedrijven voeren een aantrekkelijk product of dienst, maar daar blijft het ook bij. Ze blijken echter in staat om vermogen aan te trekken alsof ze wel iets uitzonderlijks te bieden hebben en dat is beslist niet het geval. Dat moet wel misgaan en volgens sombermannen gebeurt dat ook, zij het in slow motion. Elk kwartaal moet de een of andere unicorn zijn deuren definitief sluiten. In september was dat Mode Media, een netwerk van lifestyle blogs met naar eigen zeggen maandelijks 90 miljoen bezoekers en met een hoogste waardering van meer dan $ 1 miljard.
Volgens diezelfde sombermannen kan er zelfs een kaalslag optreden onder al die weinig opwindende unicorns als bijvoorbeeld de rente omhoog spuit. Pensioenfondsen zouden dan zomaar kunnen besluiten hun investeringen terug te halen. Dat is misschien al te pessimistisch, maar het blijft een feit dat er ook in Silicon Valley een gebrek is aan goede ideeën en dat kan nog wel een paar jaar duren, zo is de vrees! Sommige venture capitalists verleggen daarom hun koers, maar het merendeel blijft hopen op een nieuwe Facebook met een werkelijk grensverleggend idee, product of dienst. Het maakt de kans op ongelukken met een noodlottige afloop wel steeds groter, waardoor de sombermannen alsnog gelijk krijgen.
Disclaimer: Bovenstaand artikel is geen professioneel beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het artikel is louter de persoonlijke mening van de auteur.