() () () () () () ()

Beurshalte Nieuws Beursnieuws en de laatste beursupdates over aandelen, aandelenmarkten, AEX, grondstoffen, vastgoed en meer.

Daimler is terug aan de top

0 Comments
2917
10 feb 2015

Daimler Benz heeft een uitstekend 2014 achter de rug met een stijging van de omzet met 10% en met een stijging van het operationele resultaat met 27%. Voor 2015 voorziet het bedrijf opnieuw 10% meer auto’s te verkopen en een stijging van het operationeel resultaat met tenminste 10%. De concurrentieslag met BMW en Audi is nu pas goed ontbrand.

Het is nog niet eens zo lang geleden, dat Daimler Benz het imago genoot de auto te zijn voor de man, die de middelbare leeftijd ruim gepasseerd was. Vanwege dat imago verloor Daimler steeds meer terrein op concurrenten als Audi en BMW. Het bedrijf heeft jarenlang hard moeten werken om deze neergaande lijn te doorbreken en met succes. Dankzij een reeks van nieuwe en vernieuwde modellen heeft Daimler weer de opgaande lijn te pakken.

De hernieuwde vitaliteit van Daimler Benz is terug te zien aan de cijfers over 2014. Het was in menig opzicht een meer dan goed jaar. Het aantal verkochte auto’s en vrachtauto’s groeide tot 2,5 miljoen. De omzet groeide met maar liefst 10% tot een waarde van € 129,1 miljard. Het operationele resultaat steeg zelfs met  27% tot € 10,1 miljard, maar de netto winst daalde echter met 16% tot € 7,3 miljard. Die daling was deels toe te schrijven aan reserveringen voor een geschil met justitie en deels vanwege de hoge eenmalige baten in 2013. De belegger heeft echter niet te klagen, want de winst per aandeel steeg desondanks met 1,7% naar € 6,51, terwijl het dividend met bijna 9% zal stijgen naar € 2,45 per aandeel.

Het is alweer 10 jaar geleden, dat Daimler Benz zijn toppositie in het luxe segment moest laten aan BMW en terugzakte naar een derde positie nog achter Audi. Daimler heeft zich echter als doel gesteld om in 2020 weer de nummer 1 te bemachtigen. Dan moet Daimler wel in China de slag om de markt winnen. Dit is nog voor de VS de grootste automarkt ter wereld. Ook in dit land vecht Daimler een verbeten strijd uit met Audi en BMW. Het bedrijf investeert daarom in de opbouw van een dealernetwerk, maar ook in lokale R&D om de design van de Chinese auto meer aan de lokale smaak aan te passen. Dat moet er in resulteren, dat Daimler in 2015 ongeveer 300 000 auto’s gaat verkopen tegen 292 000 in 2014.

De kans, dat Daimler in zijn Chinese doelstelling gaat slagen is in ieder geval in de ogen van de Duitsers zelf heel reëel. Het bedrijf heeft een wel heel optimistische guidance voor 2015 afgegeven. Hoewel de markt ervan uitgaat, dat er in het lopend jaar 4% meer auto’s verkocht zullen worden, denkt Daimler in staat te zijn de verkoop met 10% op te schroeven. De verkoop moet gestuwd worden door de introductie van vier nieuwe en vernieuwde modellen. Dat moet resulteren in een omzetstijging van 10% en een stijging van de operationele winst met tenminste 10%.

Jarenlang was het motto onder beleggers dat het beter was om in een auto te rijden, dan er in te beleggen. Dat is niet langer zo. Dankzij hun inspanningen in R&D, maar ook dankzij het aanhoudend snijden in de kosten, gaat de operationele marge en ligt nu royaal rond 8%. Met andere woorden, de winstgevendheid neemt toe, evenals trouwens het dividendrendement. Dat zal komende jaren naar 4% en hoger stijgen! Met een koers-winstverhouding van 11X is het aandeel niet overdreven geprijsd in vergelijking met grote concurrent BMW.

0.0
Laatst gewijzigd op: dinsdag 30 november -1 00:00
Related Articles: Inflatie? We zijn terug in pre-industriƫle tijden BMW en Daimler verschillen in hun kijk op de toekomst van de auto Extreme volatiliteit keert terug op de internationale oliemarkten De inflatie is terug Big Oil is weer helemaal terug van weggeweest Goldman Sachs is terughoudend over aandelen OMFIF: "Goud maakt terugkeer als monetaire reserve" De couponknipper is terug Zijn we terug in de Jaren Dertig? Krijgen economen en beleidsmakers eindelijk hun verstand terug?
mercedes