Het mag genoegzaam bekend verondersteld worden, dat de automobielsector terecht is gekomen in een fase van verregaande transformatie. De tijd lijkt ongeveer voorbij dat de consument bij het kopen van een auto vooral let op het merk, het rijplezier en/of naar het model. Productdifferentiatie lijkt zijn langste tijd gehad te hebben. Binnen en buiten de sector is de verwachting dat steeds meer consumenten gebruik gaan maken van boeking apps zoals Uber, Didi of Lyft om een auto te bestellen. Dat betekent dat de vervoerder belangrijker wordt dan de bouwer van de auto. Dat is trouwens de normale situatie in de luchtvaart.
De grote uitdaging voor de sector hoe zich aan een situatie aan te passen, waarbij autobezit steeds minder belangrijk wordt. Maar ook hoe zich aan te passen aan een situatie dat de voornaamste concurrenten niet meer binnen maar buiten de sector lijken te opereren. Softwarebedrijven als Google en Apple zijn druk met het bouwen van eigen ecosystemen die autonoom, connected, elektrisch en gedeeld zijn.
Tegelijkertijd neemt de concurrentie in d sector nog steeds toe. Het beste voorbeeld van die strijd onderling, maar ook met buitenstaanders leveren BMW en Mercedes. Als het om de zelfrijdende of autonome auto gaat, dan bewandelen beide bedrijven sterk uiteenlopende paden. BMW heeft de krachten gebundeld met twee vooraanstaande IT bedrijven, Intel en het Israëlische Mobileye met de bedoeling om in 2021 een autonome. Het is de bedoeling van de drie dat dit een blauwdruk wordt voor de autonome auto van de toekomst. Dat betekent dat de drie een operating system, niet alleen voor BMW maar ook voor andere producenten van zelfrijdende auto’s. Maar ook aan de zijde van de productie is ruimte voor verdere samenwerking. Zo is onlangs toeleverancier Delphi tot he partnership toegetreden.
Waar BMW staat voor een open benadering, doen ze bij Daimler het omgekeerde. Het is voornemens zijn technologie voor zijn auto’s ook te gaan toepassen op zijn bussen en vrachtwagen. Daar ligt voor Daimler de synergie en die heeft BMW niet.
Als het om het delen van auto’s gaat, lijken beide bedrijven ongeveer dezelfde strategie te bewandelen. Beide hebben zogeheten inner-city car sharing modellen ontwikkeld. Bij BMW luistert dat naar de naam DriveNow en bij Mercedes Car2go. Mercedes zet er echter nog enkele stapjes extra. Het heeft de taxiboekingsapps Hailo en MyTaxi gekocht en geïntegreerd in de eigen app Moove, die een one-stop-shop biedt voor dienstverlening op het gebied van transport. Recentelijk is Daimler een partnership aangegaan met Bosch voor de ontwikkeling van ‘robo-taxis’, die in het volgend decennium onderdeel moet worden van het gedeelde autopark van Mercedes.
Bij BMW gaan ze niet zover. De zelfrijdende auto van BMW zal de passagier altijd de mogelijkheid blijven bieden. BMW experimenteert wel met zoiets als Airbnb voor auto’s. In de VS kunnen BMW-bezitters met behulp van een app hun auto verhuren aan derden. Mercedes doet hetzelfde in Duitsland, maar de app kan door iedere autobezitter gebruikt worden.
Uiteindelijk zijn alle experimenten bedoeld om de verwachte daling in het autobezit te compenseren. Het delen van auto’s moet 24 uur per dag mogelijk zijn, waardoor de auto sneller verouderd en dat kan de daling in verkopen wellicht deels opvangen. Dat betekent ook dat BMW en Mercedes minder de nadruk gaan leggen op het bouwen van excellente auto’s en dat is een wel heel ingrijpende breuk met de aanpak tot nu toe.
Er is nog een derde terrein, waarop BMW en Daimler ook een eigen aanpak hebben ontwikkeld. Dan gaat het om de productie van elektrische auto’s. Het gaat er dan vooral om hoe beide bedrijven denken de elektrische auto in het toekomstig aanbod te integreren. BMW is van plan auto’s te gaan bouwen die op verzoek een traditionele motor hebben, een hybride of een elektrische aandrijving hebben. Het gaat om de INext auto. BMW neemt daarmee duidelijk een terughoudende positie in. De elektrische auto is geen uitgemaakt en vanzelfsprekend succes. Voor Daimler is dat wel het geval. Het bedrijf gaat tot 2022 € 10 miljard investeren in een elektrisch platform waarop elk type elektrische auto gebouwd kan worden, van coupés tot SUV’s. Daimler speelt daarmee alles of niets. De nabije toekomst zal uitwijzen welke aanpak de verstandigste en het succesvolst is!
Disclaimer: Bovenstaand artikel is geen professioneel beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het artikel is louter de persoonlijke mening van de auteur.