() () () () () () ()

Beurshalte Nieuws Beursnieuws en de laatste beursupdates over aandelen, aandelenmarkten, AEX, grondstoffen, vastgoed en meer.

Korea houdt van Europese Luxe

0 Comments
2685
25 mrt 2016

Tot voor kort was het ondenkbaar! Koreanen, die de lokale markt negeren en een kijkje over de grens nemen als ze een auto willen kopen. Maar tijden veranderen, ook in Korea. Natuurlijk beheersen de Koreaanse fabrikanten nog steeds hun thuismarkt. Hyundai Motor en zijn dochters hebben een marktaandeel van 70%. Maar toch maken ze zich zorgen. Steeds meer, vooral kapitaalkrachtige, kopers laten hun merken links liggen en kiezen voor de luxe merken van over de grens.

De cijfers liegen er niet om. De verkoop van luxe buitenlandse auto’s groeide in 2015 ten opzichte van 2014 met maar liefst 52% en kwam uit op meer dan 22.000 stuks. De grootschalige import van duurdere auto’s is te danken aan het tot stand komen van vrijhandelsverdragen met de Verenigde Staten en Europa in 2011 en 2012. Sindsdien is het snel gegaan en hebben geïmporteerde auto’s al een marktaandeel van bijna 16%. De verkoop is ook nog eens bevorderd door belastingvrijstelling voor bedrijfsauto’s. Ongeveer 70% van merken als Bentley, Porsche en Rolls-Royce worden onder de vlag van een bedrijf gekocht. Als het om de particuliere aanschaf gaat, dan zijn het vooral welgestelde dertigers die een duidelijke voorkeur hebben voor de luxe merken van buitenlandse komaf. 

In hun zoektocht naar de meest luxueuze auto nemen welgestelde Koreanen niet louter genoegen met de gerenommeerde Duitse merken als Porsche, Mercedes, Audi en BMW. Ook exclusieve merken als Aston Martin en McLaren beleven hoogtijdagen. Voor Bentley was Korea in 2015 de grootste markt na Dubayy. Het Italiaanse Maserati vernegenvoudigde in twee jaar tijd zijn verkopen naar 1200. Een merk als Rolls-Royce zou meer auto’s kunnen verkopen, maar weigert dat. De Britten vrezen voor exclusiviteit.

Als het om totale verkopen gaat, is de Koreaanse automarkt de 11de ter wereld. Als het om het luxesegment gaat, dan neemt het land de 4de positie in. De Koreaanse koopwoede wint daarmee ook snel aan belang voor de grote internationale merken. Mercedes Benz verkocht in 2015 949 Maybachs. Dat is een auto waar een prijskaartje van € 1 miljoen aan hangt. De Maybach kwam pas in april op de Koreaanse markt. Van de Mercedes S-Klasse gingen er in een jaar tijd ruim 9500 over de toonbank. Voor Mercedes is Korea nu de snelst groeiende markt ter wereld na China met groeicijfers van 25% - 30% in de laatste vier jaar. Korea heeft grote markten als Canada en Rusland al achter zich gelaten. 

Belastingvoordelen en lage olieprijzen lijken de verkopen alleen maar verder op stuwen en de importen aan te jagen. Het gaat allemaal zo snel dat het eigenlijk wachten is op reacties van de overheid. Die zien waarschijnlijk liever niet dat de eigen merken steeds meer terrein verliezen. Voor vooral de Europese bedrijven is de Koreaanse koopwoede een zegen. Die hebben afgelopen jaren bij herhaling de vrees uitgesproken dat de gouden jaren in China voorbij zijn. Zuid Korea compenseert royaal de gevreesde terugval in verkopen! Het kan weer een mooi jaar worden voor de Europese automobielindustrie!

Word nu lid. Het is gratis.

Aanmelden>

Disclaimer: Bovenstaand artikel is geen professioneel beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het artikel is louter de persoonlijke mening van de auteur.

 

0.0
Laatst gewijzigd op: vrijdag 25 maart 2016 16:23
Related Articles: Europese banken in het nauw De Europese Unie is de verrassing van 2017 Unilever behoudt voorlopig het vertrouwen van de belegger Europese banken kunnen zomaar van het internationaal podium vallen Europese aandelen kunnen in 2017positief verrassen Deutsche Bank staat symbool voor het zwakke Europese bankwezen Europese banken blijven ondermaats presteren De markt voor luxe vertoont haarscheurtjes Europese bedrijven weten niet wat ze met al hun geld moeten doen Onenigheid en discussie over koffieoogst houdt aan
Hyundai