() () () () () () ()

Beurshalte Nieuws Beursnieuws en de laatste beursupdates over aandelen, aandelenmarkten, AEX, grondstoffen, vastgoed en meer.

Luchtvaart schrijft weer zwarte cijfers

0 Comments
3083
18 jun 2015

Wie met een zekere regelmaat het financieel-economisch nieuws volgt, die weet dat het al jaren niet goed gaat met de internationale luchtvaart. Air France-KLM is daar een schoolvoorbeeld van. Het bedrijf gaat gebukt onder grote schulden, een verstikkende bureaucratie, grote personele tegenstellingen en hoge investeringskosten. De verouderde luchtvloot moet hoe dan ook gemoderniseerd worden.


Figure 1 Beleggers zijn al jaren niet enthousiast over Air France-KLM

Het ziet er echter naar uit, dat 2015 voor de luchtvaart als geheel eindelijk weer eens een mooi jaar gaat worden. Volgens de International Air Transport Association (IATA) zullen de gezamenlijke luchtvaartmaatschappijen een netto winst genereren van maar liefst $ 29,3 miljard bij een omzet van $ 727 miljard. De winstmarge van 4% is sinds de jaren zestig van de vorige eeuw niet zo hoog meer geweest. Voor het eerst sinds onheuglijke tijden zal het rendement op eigen vermogen met 7,5% hoger zijn dan de zogeheten borrowing costs, die voor dit jaar op 6,8% geraamd worden. Die nieuwe voorspoed is te danken aan het voortdurend snijden in de kosten, lagere brandstofprijzen en een verbeterde economie. Dankzij die hogere vraag en hogere efficiency steeg de gemiddelde bezettingsgraad van de toestellen naar 80,2%.

Uiteraard is het beeld bij een nadere besturing van de cijfers minder onverdeeld gunstig. Zo slokken de Amerikaanse carriers met $ 15,7 miljard meer dan de helft (54%) van de winst op. Volgens deskundigen is de hoge winstmarge van 7,5% vooral te danken aan de verminderde concurrentie in dat deel van de wereld door een serie fusies. Maar ook de lage olieprijzen deden een forse duit in het zakje. De IATA waarschuwt wel voor euforie. De luchtvaart is helemaal niet zo winstgevend, als je dat vergelijkt met de marges die in technologiesector gebruikelijk zijn. Zo is de kwartaalwinst van Apple groter dan de winst van alle Amerikaanse carriers samen.

Voor Azië en Europa is het beeld een stuk minder opwekkend. De winst van de Europese carriers zal waarschijnlijk uitkomen op $ 5,8 miljard en de Aziatische winst komt niet verder dan $ 5,1 miljard. Dar passen winstmarges bij van respectievelijk 2,8% en 2,5%. Vooraanstaande Europese bedrijven als Air France-KLM en Lufthansa zitten nog middenin herstructureringsprocessen. De mindere winstgevendheid is overigens ook te wijten aan een versplinterde Europese markt en een zwakkere economie. Volgens de sector zelf worden ze uitgeperst door de vliegtuigbouwers en door veel t hoge kosten voor onderhoud. Ze eisen van IATA dat het een juridisch onderzoek start naar deze praktijk. In Azië hebben de carriers vooral te lijden van de zwakke luchtvracht.

De echte boosdoener voor de sector, ook voor de Amerikanen, huist in het Midden Oosten. Ze doelen daarbij op de nieuwe concurrentie uit Qatar en de Verenigde Emiraten. Maatschappijen als Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways winnen veel terrein. Ze trekken dit jaar waarschijnlijk 13% meer passagiers en daarmee zijn ze de enige maatschappijen met een dubbelcijferige groei. Critici zeggen echter, dat dit alle mogelijk is dankzij de wel zeer uitbundige subsidies van de nationale overheden. In tien jaar tijd zouden ze meer dan $ 42 miljard aan overheidssteun ontvangen hebben. Dankzij die subsidies zijn ze bijzonder concurrerend geworden en dat bedreigt alweer de toekomstige winstgevendheid van de sector.

Volgens de carriers uit het Midden Oosten hebben de klagende concurrenten boter op hun hoofd. Ze wijzen erop, dat bijvoorbeeld de Amerikanen een deel van de winst gebruiken om op grote schaal eigen aandelen in te kopen. Dat is goed voor de aandeelhouder en het management van de bedrijven, maar niet voor de reiziger. Bovendien lijken westerse carriers alweer in hun traditionele fout te vervallen. In goede tijden willen ze allemaal op de meest winstgevende routes zitten. De gevolgen daarvan laten zich raden! Het zou zomaar kunnen, dat het met de herwonnen winstgevendheid snel gedaan is juist door het korte termijn denken van de sector zelf.

De belegger is gewaarschuwd. De luchtvaartsector is van oudsher heel erg volatiel. U moet voorzichtig zijn als u graag zou willen profiteren van het herstel. Informatie is daarbij onontbeerlijk. Die kunt u op Beurshalte.nl vinden.

Beleggen is niet voor tere zieltjes. Dat is een oude wijsheid. Wie wil beleggen moet zijn zenuwen goed in bedwang kunnen houden, zoals dat heet. In de praktijk blijkt, dat zulks maar voor een enkeling is weggelegd. Het merendeel gaat ten onder aan de eigen zenuwen. Dat hoeft echter niet langer dankzij zij de snelle opmars van geautomatiseerde handelssystemen. Die nemen uw denkwerk over en ze nemen ook de juiste beslissingen op he juiste moment. Belangstelling? Klik hieronder voor meer informatie.

0.0
Laatst gewijzigd op: dinsdag 30 november -1 00:00
Related Articles: Vijf aandelen die de tand des tijds kunnen weerstaan Beleggers dansen weer op de rand van de vulkaan Zware machines worden weer zware jongens Goudmijnen weer op overnamepad De cijferregen begint weer: nieuwe spelen, nieuwe kansen Big Oil is weer helemaal terug van weggeweest De Amerikaanse olie-industrie is weer springlevend Goud gaat weer 'boomen' Adidas gaat weer schoenen maken in Duitsland met behulp van robots Vijf aandelen die de weg omhoog weer kunnen vinden
Air France-KLM