() () () () () () ()

Beurshalte Nieuws Beursnieuws en de laatste beursupdates over aandelen, aandelenmarkten, AEX, grondstoffen, vastgoed en meer.

Voor het Franse Carrefour zijn robots de sleutel naar de toekomst

0 Comments
382
28 jul 2017

De Franse detaillist Carrefour heeft het al een poos verbruid bij beleggers en zelfs bij sommige managers. Ze noemen het bedrijf oubollig, ongezeglijk en blijven steken in vroegere tijden. Volgens de vooraanstaande belegger Thomas Barrack is het gemakkelijker om een olietanker te laten omkeren dan om de bedrijfsstructuur van Carrefour aan te passen aan de moderne tijd. Carrefour is na Wal-Mart Stores de grootste detaillist ter wereld gerekend naar omzet. De wanhoopskreten van beleggers en managers mogen daarom niet zomaar terzijde geschoven worden.

Natuurlijk, er zit overdrijving in de beweringen over de strategische tekortkomingen van Carrefour. Maar het valt niet te ontkennen dat de Fransen heel traag waren met het moderniseren van bijvoorbeeld de hypermarktformule uit de jaren zestig van de vorige eeuw. In die zin blijken Tesco en Wal-Mart veel slagvaardiger. E-commerce bleef ook (te) lang een terra incognita. Deze tekortkomingen, maar ook het te zwaar leunen op de thuismarkt met 47% van de omzet, zijn terug te zien aan de ontwikkeling van de beurkoers. Die is in tien jaar tijd meer dan gehalveerd. Matige cijfers over het 2de kwartaal 2017 gaven de koers nog een extra duwtje naar beneden.

Dat wil weer niet zeggen dat er binnen Carrefour helemaal niets gebeurt. Een hoopgevende, prille ontwikkeling is de inzet van robots. In 2015 introduceerde Carrefour bij wijze van experiment robot Pepper in vijf winkels in Frankrijk en Spanje. Deze robots moesten klanten welkom heten, voor vertier zorgen en klanten wijzen op aanbiedingen, promoties en nieuwe producten. Carrefour zette de robots in bij wijze van experiment en niet om direct de verkopen te stimuleren. Het maakt echter wel duidelijk, dat Carrefour, evenals bedrijven als Nestlé of Nissan, de robot als de sleutel naar de toekomst ziet. 

Beleggers zien hiervoor een grote rol weggelegd voor de nieuwe Ceo, Alexander Bompard. Die heeft zes jaar lang aan de scepter gezaaid bij fnac, de aanbieder van boeken, muziek en elektronica. Hij weet alles van hightech winkelen en is gepokt en gemazeld door zijn gevechten met Amazon.com. Hij lijkt daarmee de juiste man op de juiste plaats om robotica op grote schaal Carrefour binnen te brengen.

Als dat inderdaad lukt, dan doet Bompard wat overal binnen de retailsector staat te gebeuren. Het is nog maar een kwestie van tijd voordat de robot in samenspraak met de computer de mens op veel plaatsen binnen de winkel en magazijn vervangen heeft. Dat varieert van vakken vullen en het doen van bestellingen tot het analyseren van klantgedrag. Volgens het Duitse consultancybureau Roland Berger zal de markt voor commerciële dienstverlening door robots tot 2025 met 11% per jaar groeien.

Volgens sommige waarnemers bestaat er in Europa een cultureel bepaald wantrouwen jegens robots. Dat kan zo zijn, maar zowel zakelijk als technologisch lijkt er niet aan te ontkomen voor Europa als geheel en evenmin voor Carrefour. Het is aan Bompard om werknemers, klanten, managers en aandeelhouders ervan te overtuigen dat de toekomst aan de robot is. Hij moet hen er tegelijkertijd van overtuigen dat zijn plannen gaan werken!

Word nu lid. Het is gratis.

Aanmelden>

Disclaimer: Bovenstaand artikel is geen professioneel beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het artikel is louter de persoonlijke mening van de auteur.

0.0
Laatst gewijzigd op: -/-
Related Articles: De robot is de panacee voor Japans demografische problemen Belastingverlaging in de VS goed nieuws voor aandelenmarkten Westerse beleggers hebben koudwatervrees voor de Opkomende Markten Het succes van de elektrische auto is vitaal voor de koperprijs Vijf aandelen die erg kwetsbaar zijn voor een komende correctie Inflatie? We zijn terug in pre-industriƫle tijden De olie gaat naar $ 40 per vat denkt Goldman Sachs BMW en Daimler verschillen in hun kijk op de toekomst van de auto De toekomst voor wind- en zonne-energie oogt steeds rooskleuriger Vijf potentiƫle winnaars die u niet kent
Carrefour