() () () () () () ()

Beurshalte Nieuws Beursnieuws en de laatste beursupdates over aandelen, aandelenmarkten, AEX, grondstoffen, vastgoed en meer.

Het succes van de elektrische auto is vitaal voor de koperprijs

0 Comments
134
17 aug 2017

De elektrische auto mag zich verheugen in  groeiende en positieve reacties, zeker nadat de Tesla3 in productie is gegaan. Beleggers is al dat enthousiasme niet ontgaan en ze zien onverwachte kansen. Ze denken dat de auto, die rijdt op batterijen, de prijs voor het metaal koper een stevige duw in de rug kan geven. Opvallend is wel dat ze hun belangstelling niet vertalen in het kopen van aandelen in gevestigde mijnbouwnamen, maar in kleinere bedrijven waarbij de kans op meer winst aanzienlijk is alhoewel de risico’s dan ook groter zijn. Voor gevestigde namen is koper vaak maar één van de metalen in het portfolio.

De hernieuwde belangstelling van beleggers heeft de koers van bedrijven als SoldGold of Ivanhoe Mines al stevig opgejaagd. Het zijn bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe voorraden onder vaak moeilijke omstandigheden.

Het is een nuchtere vaststelling dat voor een elektrische auto meer koper nodig is dan voor de klassieke auto met een verbrandingsmotor. Er is koper nodig voor de batterijen, voor de motor maar ook bijvoorbeeld voor de oplaadpunten. Het veelzijdig gebruik onderscheidt koper van een ander metaal als lithium dat alleen voor de batterij gebuikt wordt. Mocht de elektrische auto echt gemeengoed worden, dan moet de productie van dit metaal stijgen. Het idee is dat bestaande mijnen niet de productie kunnen opleveren om aan de nieuwe vraag te voldoen. Er is nieuwe productie uit nieuw te ontwikkelen mijnen nodig en dat alleen al vraagt om een hogere prijs. 

Het is een punt van discussie hoe groot die nieuwe productie zal zijn. Optimisten, die verwachten dat de acceptatie van de elektrische auto heel snel zal gaan, deken dat de productie de komende 20 jaar moet verdubbelen van het huidige niveau van 20 miljoen ton. De meeste analisten denken dat het zo’n vaart niet zal lopen en gaan uit van een stijging van de productie tot 2025 met 1,7 – 5 miljoen ton. Maar zelfs in dit gematigde scenario zal het heel moeilijk worden om dat voor elkaar te krijgen. Bestaande mijnen zijn soms al 100 jaar oud en het is problematisch nieuwe voorraden aan te boren in politiek stabiele landen.

Het is een punt van discussie hoe groot die nieuwe productie zal zijn. 

De belangstelling van beleggers voor kleinere partijen is niet ten onrechte! Schattingen over de hoeveelheid koper in een elektrische auto variëren van 83 tot 150 kilo. Het zijn juist deze junior partijen die de beschikking hebben over interessante projecten die in de nieuwe vraag kunnen voorzien. Een bedrijf als het eerder genoemde SoldGold heeft zijn koers het afgelopen jaar met 900% zien stijgen, terwijl de eerste productie pas over 10 jaar op gang kan komen. Niettemin beschouwt de markt de concessie van SoldGold in de jungle van Ecuador zo interessant en veelbelovend dat een gevestigde naam als BHP tevergeefs gepoogd heeft een belang van 10% in SoldGold te kopen.

Word nu lid. Het is gratis.

Aanmelden>

Disclaimer: Bovenstaand artikel is geen professioneel beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het artikel is louter de persoonlijke mening van de auteur.

0.0
Laatst gewijzigd op: donderdag 17 augustus 2017 10:50
Related Articles: De robot is de panacee voor Japans demografische problemen Belastingverlaging in de VS goed nieuws voor aandelenmarkten Westerse beleggers hebben koudwatervrees voor de Opkomende Markten Vijf aandelen die erg kwetsbaar zijn voor een komende correctie Is het gedaan met de Duitse automobielindustrie? Voor het Franse Carrefour zijn robots de sleutel naar de toekomst BMW en Daimler verschillen in hun kijk op de toekomst van de auto De toekomst voor wind- en zonne-energie oogt steeds rooskleuriger De markt gelooft steeds minder in een drastische daling van de olievoorraden Unilever behoudt voorlopig het vertrouwen van de belegger
Tesla