Het is alweer een fiks aantal jaren geleden, dat Apple de wereld verraste met de introductie van de iPod en van iTunes. Hiermee veroverde Apple de eerste plaats in de muziekindustrie. De CD verdween langzaam uit beeld ten faveure van de digitale kopie. Topposities zijn er echter om aangevallen te worden. Dat is ook Apple overkomen. De afgelopen jaren is er aan die leidende rol geknaagd door concurrenten als Spotify en YouTube (Google).
Vooral het Zweedse Spotify doet de laatste jaren van zich spreken. Deze muziekaanbieder telt ongeveer 20 miljoen betalende leden en nog eens 55 miljoen volgers die regelmatig het gratis platform bezoeken. Het bedrijf heeft echter een groot probleem. Het maakt nog steeds geen winst. Over 2014 leed Spotify een verlies van € 162 miljoen. Dat verlies is grotendeels toe te schrijven aan de hoge licentiekosten die de Zweden betalen aan de muziekuitgevers, zoals Vivendi, Universal Music Group en Sony Music. Ongeveer 70% van de omzet gaat op aan royaltybetalingen. Die zware last was de hoofdoorzaak dat in 2014 de costs of sales opliepen tot 81% van de omzet van € 1 miljard. Voeg daarbij nog bijkomende lasten als personeelskosten en het verlies is duidelijk.
Feitelijk is Spotify overgeleverd aan de willekeur van de muziekmaatschappijen. Zij hebben ze een scherp oog voor de problemen van Spotify. Dat blijkt wel uit de manier, waarop ze Apple Music, een concurrent van het Zweedse bedrijf, in de markt gaan zetten. Apple betaalt de industrie geen 70% van de omzet, maar 73%. Daarmee appelleert Apple nadrukkelijk aan de hebzucht van de muziekindustrie en verhoogt het tegelijkertijd de druk op Spotify. Dat heeft nu nog minder onderhandelingsruimte, waardoor de financiële lasten alleen mar toenemen. Apple op zijn beurt heeft hele diepen zakken en lijkt bereid om een deel van zijn kas van $ 200 miljard aan te wenden om de gewenste positie in de markt voor muziek te veroveren.
De Amerikanen willen dat niet, omdat ze verwachten veel te verdienen aan het aanbieden van streaming music. Dat is zeker niet het geval. Een sterke en liefst leidende positie moet het platform worden voor het aanbieden van hardware producten zoals de iPhone en wat er komende jaren aan nieuwe devices geïntroduceerd wordt. Juist die hardware geeft Apple een extra voordeel ten opzichte van Spotify. In ieder device kan Apple Music worden ingebouwd. Dan is het voor elke gebruiker nog slechts een druk op de knop. Overigens is er geen sprake van dat het voor Apple al een gewonnen race is naar de top van de muziekindustrie. Ook Google heeft snode plannen in die richting. Ook dat bedrijf wil een sterke positie op de markt voor streaming music en ook deze partij is bereid daar fors in te investeren om in tweede instantie via het muziekplatform andere producten en diensten aan te bieden. Centraal in die pogingen staat YouTube.
Is nu alles verloren voor Spotify? Zeer zeker niet. Marktinsiders wijzen erop, dat het niet verstandig zou zijn voor de muziekindustrie om zich totaal over te leveren aan de nukken en willekeur van giganten als Apple en Google. Ze wijzen er bovendien op, dat technologisch gesproken Spotify nog een grote voorsprong heeft op beide nieuwe concurrenten. Daardoor zou het bedrijf tot 2019 zeker 35 miljoen betalende leden kunnen verwerven. Er is echter een grote maar! Spotify moet wel zijn kosten omlaag brengen om eindelijk winst te gaan maken.
Voor liefhebbers van muziek worden het spannende tijden. Spotify biedt de kwaliteit, maar Apple heeft de financiële kracht. Het is daarmee geen automatisme dat Apple ook inderdaad gaat winnen. De consument is erg onberekenbaar. Dat geldt zeker ook voor de wereld van het beleggen. Ook hier overheerst vaak volatiliteit. Wie wil beleggen moet zijn zenuwen goed in bedwang kunnen houden, zoals dat heet. In de praktijk blijkt, dat zulks maar voor een enkeling is weggelegd. Het merendeel gaat ten onder aan de eigen zenuwen. Dat hoeft echter niet langer dankzij zij de snelle opmars van geautomatiseerde handelssystemen. Die nemen uw denkwerk over en ze nemen ook de juiste beslissingen op het juiste moment. Belangstelling? Klik hieronder voor meer informatie.