() () () () () () ()

Beurshalte Nieuws Beursnieuws en de laatste beursupdates over aandelen, aandelenmarkten, AEX, grondstoffen, vastgoed en meer.

Gouden jaren lijken even voorbij voor de automobielproducenten

0 Comments
2668
22 sep 2015

Het is misschien wel symbolisch voor de gang van zaken in de sector. Dinsdag 15 september zakte de hoogste baas van BMW, Harald Krüger duizelig in elkaar toen hij aan een presentatie wilde beginnen bij gelegenheid van de tweejaarlijkse autoshow in Frankfurt. Het gaat met andere woorden minder met de sector. Waar twee jaar terug nog het optimisme uit elk betoog spatte, overheerst dit jaar achter het optimistisch branie van veel sprekers toch voorzichtigheid en vrees.

Ondanks uitstekende verkopen in de Verenigde Staten en een verassend sterk Europa groeit de bezorgdheid dat het gedaan is met de gouden jaren. Volgens de consultants van LMC Automotive zullen er dit jaar wereldwijd 88 miljoen auto’s verkocht worden. Dat is een schamele 0,6% meer dan in 2014. Volgens analisten van Exane BNP Paribas zal in 2017 de groei in een krimp omslaan. Een ongeluk komt nooit alleen. Dat is ook dit keer waar. Niet alleen zal het aantal verkochte auto’s gaan afnemen, maar zal tot 2020 de wereldwijde productiecapaciteit met ongeveer 16 miljoen toenemen. Het kan niet anders, of dit moet gaan uitmonden in prijsdruk.

De meest profijtelijke markt voor het ogenblik zijn de Verenigde Staten. Daar gaat het niet alleen uitstekend met de verkopen, maar ook met de gemiddelde winstgevendheid per auto. Dat is vooral te danken aan de lage olieprijzen. Daardoor kunnen meer Amerikanen weer een benzine slurpende pickup aanschaffen. Dit type auto heeft een veel prettigere marge dan de concurrentie van kleinere auto’s. Maar ook in dit land liggen de nodige dreigingen op de loer. Analisten zijn bang, dat de komende renteverhoging wel eens een eerste spaak door het wiel kan zijn. Een hogere rente kan de kredietverlening nadelig beïnvloeden. Maar de Verenigde Staten kunnen ook wel eens een nieuw slagveld voor scherp concurrerende fabrikanten worden. Het lijkt er immers op, dat de markt in China een stap terug gaat doen. Fabrikanten zullen ongetwijfeld een poging wagen compensatie te zoeken op de tweede afzetmarkt ter wereld. Als er dan op korte termijn ook in dit land nieuwe productiecapaciteit op stoom komt, dan kan het wel eens snel gedaan zijn met de hoge winstgevendheid per auto.

Het is vooral de ongunstige trend in China die de producenten de grootste zorgen baren. Het land is met een afzet van bijna 25 miljoen niet alleen de grootste automarkt, maar het genereert ook nog eens de hoogste marges! Producenten als BMW en General Motors halen meer dan 40% van hun operationeel resultaat uit het land van de Rode Draak. Veel nieuwe modellen die in Frankfurt gepresenteerd werden, waren bedoeld voor deze mooie en bloeiende markt. Al deze introducties kunnen wel eens achter de markt gaan aanlopen en hun belofte nooit inlossen. Om zaken nog erger te maken, zal de lokale productie in China tot 2018 nog eens met 7 miljoen auto’s toenemen.

Natuurlijk hebben opgewekte autobaronnen in Frankfurt gelijk als ze claimen, dat China op de langere termijn verreweg de aantrekkelijkste markt is en blijft. Tientallen miljoenen Chinezen hebben geen auto en willen er dolgraag een hebben, maar vandaag even niet! Beleggers moeten misschien toch eens kritisch naar hun aandelen in deze sector kijken! De heer Krüger schijnt trouwens weer aan de beterende hand te zijn! Er is dus hoop voor de sector!

 

Disclaimer
Bovenstaand artikel is geen professionele beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. Het is louter de persoonlijke mening van de auteur. Voor de goede orde, de auteur heeft geen positie in een van de genoemde bedrijven.

Word nu lid. Het is gratis.

Aanmelden>

0.0
Laatst gewijzigd op: dinsdag 22 september 2015 09:45
Related Articles: De cost gaet voor de baet uyt Vijf waarschuwingssignalen voor stress op de financiƫle markten De robot is de panacee voor Japans demografische problemen Belastingverlaging in de VS goed nieuws voor aandelenmarkten Vliegtuigmaatschappijen varen wel bij neveninkomsten Westerse beleggers hebben koudwatervrees voor de Opkomende Markten Het succes van de elektrische auto is vitaal voor de koperprijs Amazon laat de markten beven Vijf aandelen die erg kwetsbaar zijn voor een komende correctie Voor het Franse Carrefour zijn robots de sleutel naar de toekomst
Auto BMW Volkswagen