Voor Silicon Valley is het nu al een uitgemaakte zaak. De opmars van de zelfrijdende auto is nu al niet meer te stuiten. Het zijn ook bedrijven uit Silicon Valley die het voortouw hebben genomen om deze innovatie handen en voeten te geven. Het opvallende is bovendien dat het bedrijven zijn die niet uit de sector komen. Apple en Google zijn de pioniers van deze technologie samen met Tesla. Volgens ingewijden kan het concept van de zelfrijdende auto binnen tien jaar uitgroeien tot een industrie met een omzet van $ 42 miljard. Hoe dit bedrag precies tot stand is gekomen, blijft onduidelijk. Het optimisme is in ieder geval hoog.
De meeste autofabrikanten hebben het concept van de zelfrijdende auto al omarmd. Volvo wil in 2017 een eigen prototype testen. Mercedes is ook al druk bezig, evenals Honda, Chevrolet en noem maar op. Allemaal willen ze voorkomen, dat hun bedrijf hetzelfde lot wacht als de huifkar aan het einde van de 19de eeuw! Er zijn echter twee opvallende uitzonderingen en wel de twee grootste autoproducenten ter wereld: VW-groep en Toyota.
Bij VW en Toyota geloven ze niet, dat de bestuurder van een auto ooit zijn autonomie helemaal wil opgeven, zelfs niet in een drukke stad. Het idee om de baas te zijn en zelf je weg te kiezen in een chaotische omgeving is misschien wel het aantrekkelijkste aspect van autorijden. Voor Toyota en voor VW is één ding nog steeds onomstreden: cars are toys for boys. Jongens nemen nu eenmaal graag wat meer risico en houden wat meer van sensatie! Dan ga je niet op je gemak de krant zitten lezen op de achterbank.
Een en ander wil overigens niet zeggen, dat de Duitsers en de Japanners de huidige trend en technologie van de zelfrijdende auto helemaal aan zich laten voorbij gaan. Integendeel. Toyota steekt heel veel geld in zaken als robotica en artificiële intelligentie. Dat doen ze echter in de eerste plaats om de mobiliteit van de ouder wordende landgenoten te bevorderen. De vergrijzing in Japan en in Duitsland is enorm. De overheid dringt er op aan, dat ouderen langer doorwerken. Een veiligere mobiliteit kan daar een handje bij helpen, evenals een hogere roboticagraad van het bedrijf. Op die manier is misschien het tekort aan arbeidskrachten te ondervangen.

De insteek van VW en Toyota is echter fundamenteel anders dan die van Apple of Google. Technologie en kunstmatige intelligentie zijn middelen om de chauffeur een beter bestuurder te maken. Het is niet de bedoeling om hem/haar te vervangen. De technologie moet er bijna onmerkbaar voor zorgen, dat de bestuurder van de auto geen domme dingen doet. Op die manier houdt de chauffeur de indruk, dat hij en hij alleen controle heeft over zijn auto! De veiligheid is echter maximaal en dat is trouwens ook een van de ideeën van de zelfrijdende auto. Die moet de passagiers naast comfort vooral veel veiligheid bieden!
Het is uiteraard nog veel te vroeg om te bepalen welk concept het uiteindelijk gaat winnen. Het gevaar, dat Toyota en VW hetzelfde lot beschoren is als de bouwers van huifkarren aan het einde van de 19de eeuw is gering. Beide bedrijven houden technologisch de vinger aan de pols! Beurshalte zal u als lezer en abonnee op onze gratis nieuwsbrief uiteraard op de hoogte houden. Hebt u zich trouwens al geabonneerd? Het is gratis en het gaat gemakkelijk! Klik hier de link aan!
